Maslow 7 tasemeline vajaduste hierarhia.
Me oleme harjunud ja teame juba koolipäevilt, et Maslow vajaduste hierarhias on viis taset. Tegelikkuses kirjeldas juba Maslow ise oma vajadusi käsitlevas monograafias vajaduste hierarhiat kui seitsmetasemelist püramiidi. Millised oleksid siis Maslow järgi need seitse taset, mis moodustavad uue püramiidi.
Raul Vatsar
7 tasemeline vajaduste hierarhia lisab veel kaks vajadust kõrgematesse vajadustesse. Pärast tunnustuse vajadust tuleb kognitiivsed vajadused ja sellele järgneb esteetilised vajadused. Vaatleme neid järgnevalt natuke lähemalt.
Maslow 7 tasemeline vajaduste hierarhia – kognitiivsed vajadused.
Kognitiivsed vajadused on inimese loomulikud vajadused teadmiste, tähenduse tunnetuse järgi. Inimese sisse on kodeeritud vajadus teada. Sellel tasemel inimene tahab teada ja januneb uute teadmiste järele.
Kui Maslow teooria nurgakiviks on see, et inimene liikudes ülespoole, läbib iga taseme järjest ja püüdleb üha kõrgemale, siis saab öelda, et paljudele inimestele jääb see tase saavutamatuks. 7 tasemelises vajaduste hierarhias on see tase altpoolt viiendal kohal. Paljud inimesed jäävad oma vajaduste poolest paraku madalamatele tasemetele, rahuldudes füsioloogiliste vajadustega ja turvavajadustega.
Samas on siiski selge, et kui inimese käest küsida, kas tal on vaja uusi teadmisi, vastavad paljud sellele positiivselt. Tegelikkuses nad siiski sinnapoole ei püüdle. Positiivse vastuse andmist saab seletada kõige lihtsama konformismiga, millest kindlasti ka kunagi kirjutame.
Kui inimene on sellel tasemel, siis on ta kindlasti jõudnud vähemalt oma teadmistega teisele tasemele – ta teab, et ta ei tea. Selle kohta võib öelda, et noorena ja lapsena unistasime tulevikust, mil me „oleme targad ja pole enam õppida vaja“, siis paraku on tegelik elu teistsugune ja õppida tuleb pidevalt ka väga kõrges vanuses. Kasvõi seda kuidas uue tehnoloogiaga hakkama saada.
Maslow 7 tasemeline vajaduste hierarhia – esteetilised vajadused.
Mis on kõige mõttetum asi, mille eest te olete suure hulga raha välja käinud? Kas see punane suur vaas, kus kunagi lilli sees ei hoita? Või need lõhnaküünlad, mida kunagi ei põletata, sest muidu saavad ju otsa? Või see suur maal elutoa seinal, mille eest sai hingehinda antud ja nüüd lihtsalt ripub?
Meie kodud on täis „mõttetuid“ asju. Kuid need asjad on meile armsad ja me ei ole valmis neid ka suure raha eest ära andma. Miks? Sest meile meeldib see maal seal seinal ja sein oleks kuidagi kole ja tühi ilma selleta. Ka vaas on kena seal nurgas ja täidab suurepäraselt kuivanud okste paneku kohta. Lõhnaküünlad aga annavad toale sellist arusaamatut aroomi, mis teeb sellest paigast kodu. Neid kõiki on meile vaja. Kui neid ei oleks, siis me võiksime väita, et me ei ole ka jõudnud altpoolt kuuendale tasemele – esteetiliste vajaduste rahuldamise tasemele.
Kõik eespool kirjeldatu ei ole meie eluks vajalik. Me jääme ka ilma nende asjadeta ellu. Kuid nende asjadega koos on elu kuidagi ilusam ja parem. Kodu on kodu ja kõik tulevad siia parema meelega. Kindlasti on palju kodusid, kus selliseid asju on vähe või need üldse puuduvad. Aga siis ei ole neil võimalust neid hankida ja kodus hoida. Kindlasti on inimesi, kes pole valmis raha kulutama sellise „rämpsu“ peale, aga selliseid on väga vähe. Ja kindlasti ei ole nad jõudnud kõrgematele tasemetele.
Maslow 8 tasemeline vajaduste hierarhia.
Kui Maslow ise kirjeldas seitset taset, siis tema järglased-õpilased on arendanud teooria välja kaheksa tasemeliseks, paigutades kõige kõrgemale, kaheksandale tasemele, uue vajaduse: transtsendentaalne vajadus. Sõna transtsendentaalne tähendab ladina keeles läbisammuvat, piiridest väljuvat.
Selle terminiga tähistatakse inimest, kes soovib aidata teistel inimestel ennast teostada. Seitsmendal (kõige kõrgemal) tasemel oli Maslow hierarhias eneseteostuse vajadus. Nüüd lisatakse ülespoole veel üks: kui inimene on suutnud ennast teostada, siis võib tal olla vajadus aidata seda ka teistel teha.
Vaadake ringi. Kindlasti te näete-teate mõnda inimest, kes sellega tegeleb. Kõige sagedamini ilmselt võib olla selliseid inimesi õpetajate hulgas, aga miks mitte ka rahameeste hulgas, kes on endale kindlustanud kõikide tasemete vajaduste rahuldamise ja leiavad nüüd, et tuleks ka teisi aidata. Näiteks luua mõni kool, mis annaks oma õpilastele hea hariduse.
Vaata ka eelmisi osi: siin, siin ja siin.