Televiisori vaatamisest
Mõned inimesed ei vaata televiisorit. Enamik vaatab. Ei ole mõtet heita ette ühele miks ta vaatab ja teisele, et ta ei vaata. Me vaatame televiisorit teadlikult (meie lemmiksaade) ja taustaks – las mängib, küll sealt midagi ikka tuleb.
Läbi viimaste aastakümnete on TV olnud reklaamiandjate lemmikkanaliks, kust püütakse oma ettevõttele uusi kliente leida ja oma brändi meelepärases valguses näidata. Väidetakse, et TV on brändikujundamiseks parim koht.
See ei vasta küsimusele, kas vaataja ka seda arvab ja kui palju ta tegelikult TV vaatab. USA’s on ettevõte Nielsen juba kaua teinud erinevaid tarbijauuringuid. Ilmselt võib Nielsenit pidada kõige autoriteetsemaks tarbijakäitumise uurijaks kogu maailmas.
Värskelt avalikustatud Q4 2015 uuring näitab meile, kuidas vaatavad televiisorit inimesed vanuses 18-24. Need on need noored, kes pole veel kodunt välja jõudnud või on leidmas oma elamispinda ja asutamas oma perekonda.
Jooniselt näeme, et alates aastast 2011, on televiisori vaatamine ühtlaselt langenud – umbes kolmandiku võrra esialgsest. Erinevates kvartalites vaadatakse televiisorit nädalas erinev tundide hulk, kuid see on kergesti seletatav ilmastiku muutustega: kevadel ja suvel on meil muud ka teha kui televiisori ees olla. Siit võik esitada põneva küsimuse – kas see televiisori vaatamise aeg on vähenemas nullini? Sellele küsimusele tuleb kindlasti vastata eitavalt. Aeg televiisori ees on see moment, mil meil on avatud korraga vähemalt kaks ekraani – TV ja telefon, aga miks mitte ka tahvel või sülearvuti, aga miks mitte ka lausa kõik neli ekraani.
Nielseni uuringus ei käsitletud, mitu ekraani on noorel inimesel korraga avatud, kuid käsitleti erinevate ekraanide olemasolu kodus: TV, sülearvuti, lauaarvuti, tahvel ja telefon. Enamikul on loomulikult kõik need. Televiisori ees me suure tõenäosusega lauaarvutit ei ava (sõltub televiisori ja lauaarvuti asukohast üksteise suhtes), kuid kõik muud ekraanid on ju mobiilsed – ehk suure tõenäosusega istuvad selle vanusega inimesed ja vaatavad korraga mitut ekraani. Kui keegi ei usu, siis minge mõnele selles vanuses noorele külla ja jälgige tema toimetusi.
Kas noored vaatavad palju televiisorit? Kõik on suhteline. Võrreldes oma vanematega – vähem, võrreldes oma nooremate vendade-õdedega, siis natuke rohkem. Õed-vennad ilmselt juba täiesti uue põlvkonna lapsed ja harjunud rohkem telefonis oma asju ajama.
Jooniselt näeme, et vanuse suurenemisega suureneb ka televiisori ees nädalas möödasaadetud aeg. Aga seda me ju teame – meiegi vanaemad ja vanaisad situvad kui naelutatult õhtul televiisori ees ja vaatavad seda, mida sealt tuleb.
Kas seda teavad ka reklaamiandjad? Kohati ilmselt teavad ja kohati mitte. Kuidas muidu seletada, et alkoholireklaamid satuvad enne üheksasele ajale või nukureklaame näeb kaugelt peale kella üheksat. Või on küsimus pigem reklaamiplaneerijates?