Võitlus parimate inimeste pärast
Iga ettevõte soovib oma ridades näha häid inimesi. soovitavalt parimaid. Kas aga ettevõte on valmis pidama võitlust parimate inimeste pärast? Enamikul juhtudel Eestis ilmselt ei. Kas juhid on valmis kuulutama olemasolevad reeglid vananuteks, et parimate inimeste pärast võidelda kõikide teiste ettevõtetega? Allpool kaks lugu ajaloost, millest saab õppida ka tänasel päeval
Raul Vatsar
Aastal 55 enne Kristust oli Rooma sõjaolukorras. Sõdureid aga hakkas Rooma armeel väheks jääma. Julius Caesar otsustas teha revolutsioonilise sammu. Ta kuulutas endise klassipõhise sõjaväkke võtmise vananenuks ja avas tee sõjaväkke senistele sinna mittepääsenetule – talupoegadele, võibolla isegi ärajooksnud orjadele. Oli see nüüd veel oluline, mil meid võib ähvardada sõduritepuudus? Ei, enam ei olnud, sest erakorraline aeg nõudis erakorralisi meetmeid. Lisaks viidi sisse soovitusprogramm, soovituse eest said väikese tasu – kõlab nagu tänapäevane turunduskampaania, kuid asjal oli jumet, sõdureid voolas juurde igast ilmakaarest.
Sellele lisati juurde veel sõdurite oma tätoveering, mis laskis neid tavakodanike hulgast ära tunda. Tänases turundusmaailmas on see brändi tuntuse ja brändilojaalsuse suurendamine.
Õppetund? Ole loov. Sul on kitsas käes, leia väljapääs. Kui vanad meetodid enam ei tööta, siis loo uusi meetodeid. Kui asi toimis vanasti, ei tähenda see seda, et see toimib täna ja siin ning praegu. Katseta midagi uut. Ma imestan, kuidas ei püütagi parimaid üliõpilasi koolipingist endale värvata (ei kehti IT firmade kohta) vaid loodetakse tänaseks tegelikult juba vananenud CV firmade poole. Ka personalifirma ülesandeks on luua konkurentsieelist. Parim konkurentsieelis on uued võtted (kõlbavad ka need, mida konkurendid näiteks laiskusest ei kasuta) parimate inimeste leidmiseks.
Aasta 1914. alguses otsis Ernest Shackleton oma Antarktika reisi kaaslasi reklaami abil Londoni ajalehes The Times. Reklaam läks ajalukku: Otsitakse mehi ohtlikule teekonnale, väike palk, kõva külm, pikka aega täielikus pimeduses, töö pidevas ohus, õnnelik tagasipöördumine on küsitav, au ja tunnustus edu korral.
Teie läheksite sellise kuulutuse peale? Mina ei läheks! Kindlasti ei läheks. Pole seda tüüpi. Shackleton sai 28 meest, ta tuli õnnelikult tagasi. Au ja kuulsus.
Õppetund? Inimesed, keda sa soovid näha oma meeskonnas, on avatud väljakutsetele. Näita neile siis neid väljakutseid, räägi oma parimatele, võitle parimate inimeste pärast. Need teised, kes ei ole avatud, neid ära oma meeskonda parem võtagi. Ära karda näidata raskusi, need kes tulevad, armastavad neid raskusi. Räägi ees ootavatest raskustest juba intervjuu käigus. Lase soovijal endal välja mõelda, miks ta peab just siia tulema ja seda tööd tegema. Räägi oma ootustest, räägi meeskonnast, räägi sellest, et vigu andestatakse vaid üks kord – õppimise jaoks. Ja need, kes ei õpi, ei ole väärt olema meeskonnas. Lase inimesel endal otsustada.