Herzbergi vajaduste teooria rakendamine
Herzbergi kahefaktorilise teooria rakendamiseks tuleks kasutada kahesammulist protsessi. Esiteks tuleks kõrvaldada rahulolematust tekitavad faktorid ja teiseks tuleks luua rahulolu tekitavad faktoreid.
Esimene samm: rahulolematust tekitavate faktorite kõrvaldamine.
Rahulolematus tekkib hügieenifaktoritest. Seega tuleb rahulolematuse kõrvaldamiseks tagada nende faktorite poolne vähemalt neutraalne pigem aga positiivne mõju inimesele. Eelkõige tähendab see ette võtte jaoks järgmisi tegevusi:
- Kõrvaldada halvad ja ahistavad reeglid
- Otseste juhtide töö peab olema tõhus, toetav ja mitte vägisi sekkuv
- Organisatsioonikultuur peab toetama kõikide organisatsiooniliikmete võrdset ja lugupidavat kohtlemist
- Konkreetses tööstusharus peavad palgad olema konkurentsivõimelised
- Kõikidel töökohtadel luua tehtavale tööle tähendus ehk töö peab oma tegijale olema tähendusega
- Töö peab olema turvaline – ettevõte toetab oma töötajaid
Motiveerimisel ja erinevatel motivatsiooniprogrammidel ei ole organisatsioonis erilist tähendust, kui eespool kirjeldatud tegevused ei ole ettevõtte poolt ellu viidud. Isegi kui ettevõte püüab oma töötajaid motiveerida, siis tänu halvasti teostatud tegevustele, see ei õnnestu.
Kindlasti ei ole eespool toodud tegevuste loetelu lõplik ja kindlasti sisaldab iga nimetatud tegevus hulgaliselt alamtegevusi, seega on ülesandeid ettevõtte jaoks siin lõputult.
Teine samm: rahulolu loovate tingimuste loomine.
Herzbergi järgi tähendab rahulolu loomine tööga seotud motivatsioonitegurite loomist ja nendega pidevat arvestamist. See on see, mida võib nimetada ka „töö rikastamiseks“ (job enrichment). Teise sammu elluviimiseks tuleks vaadelda kõiki ettevõttes tehtavaid töid selle pilguga, mis aitaks määratleda, mida saab teha paremini ja töötajale suuremat rahulolu pakkuvana. Kindlasti ei tähenda see aga näiteks klienditeeninduses seda, et klient tuleb siinkohal unustada. Lihtsalt tuleb leida õige tasakaal, mida saab töötaja ja mida saab klient.
Vaadelda võiks järgmisi tegevusi:
- Luua võimalused töötajatele töö paremaks tegemiseks
- Leida võimalusi töötajate jõupingutuste paremini tunnustamiseks
- Luua töötingimused, mis oleksid juba ise innustavad ja mis vastaksid inimeste oskustele ja võimetele.
- Vastutuse andmine igale organisatsiooni liikmele, vastutus nihutada töökohale võimalikult lähedale.
- Luua igale töötajale võimalus karjääriredelil edenemiseks või vähemalt isiklikuks arenguks.
Igat töötajat saab vaadelda ja hinnata allpool toodud maatriksi abil, kus ühel teljel mõõdetakse töötaja hügieenifaktorite taset ja teisel teljel motivatsioonitaset.
Joonisel 2 toodud maatriksis esineb 4 peamist situatsiooni, milleks on:
Kõrge hügieenifaktorite tase ja kõrge motivatsioonifaktorite tase – ideaalsituatsioon, kus ettevõte on suutnud luua töötaja jaoks sobiva keskkonna (välised faktorid) ja töötaja soovib oma tööd hästi teha – sisemised motivatsioonifaktorid on kõrge (sisemised faktorid). Soovitus ettevõttele – säilita taset ja otsi parimaid töötajaid.
Kõrge hügieenifaktorite tase ja madal motivatsioonifaktorite tase – ettevõte on loonud väliste hügieenifaktorite süsteemi, kuid töötajal napib soovi oma tööd hästi teha – puuduvad sisemised motivatsioonifaktorid. Soovitus ettevõttele – loo korralik motivatsioonipakett ja nõua töötajatelt tööülesannete täitmist, võimalusel jälgi 2.sammus nimetatut. Vastasel korral vaatlevad töötajad töökohta kui paika, kust saab palka.
Madal hügieenifaktorite tase ja kõrge motivatsioonifaktorite tase – ettevõte ei saa hakkama töötingimuste loomisega, kuid töötajad on motiveeritud oma tööd hästi tegema. Ilmselt iseloomulikuks situatsiooniks võiks olla see, kus töötajad tulevad uuele töökohale olles vägagi motiveeritud oma tööd hästi tegema, kuid kohtavad seal ootamatult väikest palgataset ja/või viletsaid töötingimusi. Suure tõenäosusega kaob mõne aja pärast ka motivatsioonifaktorite edasiviiv mõju. Soovitus töötajatele – nõua paremaid tingimusi, kui seda ei võimaldata – lahku ettevõttesse, kes neid pakub.
Madal hügieenifaktorite tase ja madala motivatsioonifaktorite tase – kõige ebasoovitavam situatsioon – palju kaebusi töötajate poolt töötingimuste osas ja ka töötajate halb motiveeritus. Soovitus töötajatele – lahku nii kiiresti kui võimalik.
Kokkuvõtlikult on joonisel 3 toodud võimalikud tegevused.
Pea meeles 1. Erinevatele inimestele meeldivad erinevad asjad – inimeste taju on erinev. Seega peab ettevõte olema hügieenifaktorite rakendamisel mitmekülgne, et kõikide inimeste kõik hügieenifaktorid saaksid kaetud. Sama võib öelda ka erinevate motivatsioonifaktorite kohta – erinevaid inimesi motiveerivad erinevad asjad. Siinkohal võib meenutada seda, et võttes tööle ühesuguseid inimesi, peab ettevõte end vähem vaevama erinevate lähenemistega. Samas ammu on teada tõsiasi, et erinevad inimesed teevada ettevõtte paremaks ja paremaid tulemusi saavutavaks.
Pea meeles 2. Parim viis saada aru, mis kedagi motiveerib või rahulolematuks teeb on inimestega rääkimine – seega räägi inimestega ja püüa neist aru saada. Need ei ole kaebused, millest inimesed sulle räägivad, nad räägivad sellest, mis neile muret teeb ja nad tahavad oma tööd paremini teha.
Pea meeles 3. Siit teooriast tuleneb suures osas teadmine, et inimestele tuleb anda suuremat vastutust nii planeerimisel kui kontrollimisel – need mõlemad tõstavad inimese töömotivatsiooni ja tööga rahulolu. Püüa sellega arvestada.