Sideme loomine – kuidas seda tehakse – osa 1.
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/r180832/public_html/wp-content/plugins/wp-spamshield/wp-spamshield.php on line 2029
Sideme loomine on kahepoolne tee. Ükski inimene ei saa luua sidet üksinda ja enda jaoks. Kuid siiski eksisteerivad teatud reeglid, mida järgides on sideme loomine kergem, kiirem ja valutum.
Raul Vatsar
Seejuures tasub nüüd ja kohe ka hoiatada, et järgnevatesse nõuannetesse tuleb suhtuda kriitiliselt ja kaine mõistusega. Võib olla et kõiki samme ei ega tasugi kasutada. Kindlasti ei tohiks kasutada neid võtteid küüniliselt, manipuleerides inimestega ja nende arusaamadega. Ka selleks annavad need sammud hea võimaluse.
Sideme loomine: 1.võte – sinu välimus
Me teame – esimene hetk on määrav. Inimene teeb hetkega oma teadvuses otsuse, kas sa oled tema jaoks „sobilik“ või ei. Sinu välimus peab aitama luua sidet, mitte sellele takistuseks olema. Seega minnes töövestlusele unusta oma punkvälimus ja ära aja oma juukseid harja ülesse. Kammi nad korralikult ära ja ole tavaline ja mõistetav kõikide jaoks. Rusikareegel inimestega kohtumiseks on lihte: püüa ära arvata riietusstiil ja maksimaalselt riietu vaid natuke „paremini“ kui teine pool. See on parem kui püüda halvemini riietuda. Miks? Sest kui sa saabud kohale ja avastad, et teised riietuvad allapoole sind, on sul võimalik näiteks lips (sall) ära võtta, pintsaku (jaki) nööpe avada. Tulla oma riietustasemega allapoole on lihtsam, kui minna ülesse, sest tavaliselt ei ole meil ülesse minemiseks vajalikku atribuutikat kaasas.
Sideme loomine: 2.võte – lihtsad põhitõed
- Kommunikatsioonis on ammu määratletud lihtsad põhitõed:
- Kultuurne – järgi antud konteksti sobilikke kultuurikombeid.
- Naerata – kuid ära irvita
- Lõõgastunud – mitte lõtv
- Pea meeles inimeste nimesid – ja kasuta neid vestluses.
- Jälgi oma kehahoiakut – lõug üles (mitte nina püsti), vaata kuulates inimestele silma.
- Kuula aktiivselt ja tähelepanelikult
- Ära venita oma kohalviibimisega – leia piisav aeg. Tavaliselt on piiriks üks-kaks tundi, jälgi oma vestluskaaslatse kehakeelt. Kui vestlus on põnev, siis nad naeravad ja tunnevad ka nemad end vabalt ja lõõgastunult. Kui on kiire, peegeldub see inimeste kehakeeles.
Need põhimõtted on üldised. Nende järgmine aitab lisaks sidemele luua empaatiat, usaldust, lisab sulle kui vestluspartnerile sümpaatiat.
Sideme loomine: 3.võte – leia ühine teema.
Sellise ühise teema leidmine on sideme loomise juures olulise tähtsusega, see näitab sinu kui vestluspartneri ja ärikaaslase väärtust teise poole jaoks. Inglased ütlevad sellel kohal, et small talk on olulise väärtusega. Eestlased ei ole selles erilised oskajad, kuid seda polegi vaja. Tänapäeval on inimeste jaoks olulised mis: terved eluviisid, kuid neist rääkida on ohtlik – me ei tea, millega meie vestluspartner näiteks nädalavahetusel tegeles.
Poliitika – kuid see on väga libe koht, millel libastumine on lihtne. Lapsed – kuid kui vestluspartneri laps on saanud just millegagi hakkama, siis ei ole siin midagi head. Koduloomad – parim teema. Paljudel on kass või/ja koer, kellesse nad on tõsiselt kiindunud ja kellest nad on valmis lõpmatult rääkima. Loomulikult, kui ilmneb, et vestluspartneril on allergia loomakarvade vastu, siis jääb üle ainult rääkida ilmast. Õnneks Eesti ilm annab meile selleks lahkeid võimalusi: kiruda halba ilma, vihma, kiita päikesepaistet, soojust – teemad, kus ilmselt ei ole võimalik mööda panna. Lisaks ikkagi ka hobid, sport, kodupaik, kõrgkool, ühised tuttavad. Isegi liiklus võib olla väga tänuväärseks teemaks.
Sideme loomine – nõuandeid.
Sellise vestluse juures tasub meeles pidada, et sina ei räägi kogu aeg, vaid esitada küsimusi, mis peavad olema loomulikult avatud, et vastajal oleks võimalus lõputult pajatada oma asjadest. Kuulates tähelepanelikult ja ilmutades huvi, leiab siit kergesti järgmisis küsimusi, millega liikuda edasi.
Nõuanne 1. Kogu vestlus peab toimuma siiras toonis. Kui vestluspartner tajub manipulatsioone, mittesiirust, ükskõiksust, ei tule enam sideme loomisest midagi välja.
Nõuanne 2. Koos naermine aitab alati sidet luua. Küsimus on: mille üle koos naermine. Igaüks ei oksa nalja teha, paljudel on kummaline huumorimeel, paljud asjade üle ei tohigi nalja heita. Müügiinimesed teavad juba ammu: kindlaim viis naljategemiseks on heita nalja iseenda üle. Ja koos teise poolega naerda oma kummalisi ja naljakaid seiklusi.
Tundub huvitav ja tahad rohkem teada. Sul on küsimusi ja ettevõttel probleeme, millele otsid vastust. Meie aitame. Kirjuta meile: raul@kliendikogemus.ee
Vaata ka meie koolitusi siit ja siit.